HTML

Mélyizomtorna

Egy blog, ahol mindent elmondok egy olyan alakformáló módszerről, melyhez nem kell speciális diétát tartani, nem kell méregdrága turmixokat inni, nem kell különleges eszközökkel edzeni, nem kell speciális alakformáló alsóneműket viselni... Egy mozgásforma, melyről tévhitek és ellentmondások keringenek a köztudatban. Egy mozgásforma, mely kortól és nemtől függetlenül mindenkinek ajánlott. Egy mozgásforma, melyet gerincbetegek és ízületi problémákkal küszködő emberek is végezhetnek. Callanetics torna. 16 éve gyakorlom rendszeresen ezt a mozgásformát, egy ideje oktatom is azt. Tévhitek és valóság, kérdések és válaszok a Callanetics-ről itt!

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Mi az a Callanetics?

2011.04.19. 15:54 v.szilvie

A Callanetics egy mozgásforma, mely a mélyen fekvő izmok dolgoztatásával, nyújtásával formálják a testet, javítja a testtartást, jótékonyan hat az ízületekre és a gerincre, ezáltal karcsúbb alakot biztosít, könnyedebb és kecsesebb mozgást eredményez, megszabadít az ízületi fájdalmaktól.

Az ízületeket és a gerincet körülvevő izmok erősödésével azok stabilabbá, ugyanakkor lazábbá válnak, ami azt eredményezi, hogy hirtelen mozdulatoknál, nem rándulnak meg, nem "roppannak". Mozgásunk könnyedebbé válik. Az ízületeket (mint pl. csukló, térd, boka stb.) szalagok rögzítik, melyek a Callanetics torna során lazábbá válnak. Ez azt eredményezi, hogy a napi mozgás során kevésbé kell attól tartanunk, hogy egy „rossz mozdulatnál” kificamodik pl. a bokánk.

Rugalmas szalagok, megnyúlt izmok esetén mozgási lehetőségeink megsokszorozódnak.

Az úgynevezett „letapadt” (kevésbé használt, mélyen fekvő) izmok újra használatba kerülnek, ami azt eredményezi, hogy frissebbnek érezzük magunkat: megszűnik az az érzésünk, hogy végtagjaink nehezek, mozgásunk lomha. Szerveink vérellátása javul, ennél fogva esetleges emésztési gondjaink megszűnnek, enyhülnek a nők menstruációs fájdalmai.

Gerincproblémákkal, ízületi fájdalmakkal küzdő emberek számára kifejezetten ajánlott a mozgásforma. A gerincre és az ízületekre jutó terhelés egy részét átveszik a torna által megerősödött izmok, így a reumatikus eredetű fájdalmak csökkennek, a napi mozgás során bekövetkezhető sérülések rizikója csökken.

A mozgásforma a tüdőre és a szívre nem gyakorol hatást. Sok más sporttal ellentétben nem kell attól tartanunk, hogy az izmaink még bírnák az edzést, a tüdőnkből azonban már elfogyott a levegő, ennél fogva azok is bátran gyakorolhatják a Callanetics-et, akik számára más, szívizom dolgoztatásával járó sportok nem ajánlottak.

A Callanetics torna lényege a gyakorlatok pontos végrehajtása. Természetesen kezdetben nem sikerül úgy végrehajtanunk egy gyakorlatot, mint annak, aki már kellően megerősödött, viszont a testünk által megengedett maximumra kell törekedni. Egy-egy gyakorlat végrehajtásához mindenképpen magyarázatra van szükségünk kezdetben. Ránézésre könnyűnek tűnnek, a végrehajtásnál azonban rájövünk, hogy egyáltalán nem azok. Néha előfordul, hogy azt mondjuk: „ezt a gyakorlatot nem lehet megcsinálni”. De igen, az ilyen gyakorlatokat is meg lehet csinálni, higgyük el, és próbáljuk. Menni fog.

Találkoztam a környezetemben olyan emberekkel, akik már próbálták a Callanetics tornát, és ők nem voltak vele elégedettek. Elmondták, hogy hosszabb ideig gyakorolták az alapprogramot a könyvből úgy, ahogy az le van írva, de ők semmilyen komolyabb változást nem tapasztaltak magukon, könnyűek a gyakorlatok, és nem is olyan hatásosak, ahogy mondják. Elmondták, hogy a könyvben az van leírva, hogy egy-egy gyakorlat 100 apró mozdulatból áll, ellenben ők 200-300 mozdulatot is meg tudtak csinálni, és nem fogytak egy gramot sem, és nem lettek csinosabbak. Megkértem őket, hogy tornázzunk együtt. Amikor megmutatták, hogy hogyan hajtanak végre egy-egy gyakorlatot, rögtön láttam, mi a gond. Egy-két centiméteren múlott számukra a gyakorlat hatékonysága. Amikor rámutattam a hibákra, nagy meglepetéseket okoztam számukra. Azóta ezen ismerőseim a Callanetics komoly rajongói lettek.

A Callanetics mozgásformánál nagyon fontos a kiindulási helyzet pontos felvétele. Amikor a mozdulatot végezzük, a testünk automatikusan keresi majd azt a testhelyzetet, amelyben a mozdulat végrehajtása könnyebb: pl. oldalra dőlünk, vagy emeljük a csípőt, holott egyenesen kellene állni, vagy vízszintesen tartani a csípőt… Természetesen kezdetben szinte képtelenek vagyunk a testhelyzetet úgy megtartani, ahogy azt a tréner bemutatja, vagy ahogyan a könyvben látjuk. Egy bizonyos pontig muszáj lesz a testhelyzetünkön változtatni ahhoz, hogy egyáltalán egyszer a mozdulatot elvégezzük. A lényeg, hogy ha változtatunk, azt csak addig a pontig tegyük, amíg a gyakorlat még kifejti hatását. Ellenkező esetben a gyakorlat lényegét veszti, hatástalan. Ez történt azokkal az ismerőseimmel, akik számára a Callanetics hatástalan volt - egészen addig, amíg meg nem tanulták a gyakorlatok helyes végrehajtását.

Kívánom mindenkinek, hogy próbálja ki a Callanetics-et, ha még nem tette! Akinek kérdései vannak, írjon bátran, nagyon szívesen válaszolok!

 

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: torna alakformáló alakformálás mélyizom torna callanetics kondícionáló